בס”ד                                                 -4-

סוגיה ב- עם ישראל עם סגולה (100 נקודות)

אם בחרת בסוגיה זו, עלייך לענות על ארבע מתוך שבע שאלות:

כל שאלה 25 נקודות

6. ריה”ל, ספר הכוזרי, מאמר ראשון

א. “ולכל המכות האלה אשר באו על המצריים קדמו אזהרה והתראה וקביעת מועד”.

 הסבר מה רצה ריה”ל להוכיח בדברים אלה?  (8 נקודות)

ב. על פי דברי מלך כוזר, מדוע “אין להכחיש” את ירידת המן? (8 נקודות)

ג. 1) כתבי שתיים מן הטענות של ריה”ל שמפחיתות מן החומרה של חטא העגל. (5 נקודות)

    2) כתבי שתי הוכחות של ריה”ל להמשך הקשר בין הקב”ה לבני ישראל, למרות חטא העגל.

                                                                                                                                    (4 נקודות)

7. ריה”ל, ספר הכוזרי, מאמר שני

א. רבי יהודה הלוי מביא בדבריו ראיות למעלתה המיוחדת של ארץ ישראל ולייחודיותה כמקום שרק בו מתממש הקשר המיוחד שבין הקב”ה לאדם.

הסבירי קביעה זו ובתשובתך הביאי הוכחות מדבריו של החבר.    (לפחות שלוש הוכחות)   (12 נקודות)

ב. מה על האדם לעשות על מנת שיחול עליו העניין הא-לוקי, וכיצד זו תשובה לקושיית מלך כוזר

אודות העלייה לארץ ישראל? (13 נקודות)

8.  רמב”ם, אגרת תימן. רמב”ם, הלכות עבודת כוכבים

א. הרמב”ם באגרתו מונה ומפרט שלוש צורות בהן ניסו הגויים במהלך ההסטוריה לפגוע בעם ישראל ובתורתו.

מהן שלוש הצורות הללו ומה מאפיין כל אחת מהן? (12 נקודות)

ב. בהמשך האגרת כותב הרמב”ם: “וכולם רוצים לדמות דתם לתורת הא-ל יתברך“.

באיזה משל משתמש הרמב”ם על מנת להוכיח טעותם? הדגימי והסבירי. (5 נקודות)

ג.בהלכות עבודת כוכבים מתאר הרמב”ם את מצבו של עם ישראל: “וכמעט קט היה, והעיקר ששתל אברהם נעקר, וחוזרים בני יעקב לטעות העמים ותעיתם.”

באיזו תקופה כמעט וקרה הדבר ?

כיצד ניצל עם ישראל מן הטעות המדוברת?    (8 נקודות)

9. מהר”ל, נצח ישראל

א. לדעת מהר”ל,  מדוע כינתה התורה את ישראל “בני בכורי” ולא הסתפקה בכינוי “בני” ? (5 נקודות)

ב. לפי ההסבר של מהר”ל (לשיטת רבי מאיר) מה אפשר ללמוד מן הפסוק :

“בנים אתם לה’ א-לוקיכם” על אופי הבחירה של ה’ בישראל? (7 נקודות)

ג.”הלא הוא אביך קנך” לפי מהר”ל, מה מוסיפה המילה “קנך” על המילה “אביך” ? (6 נקודות)

ד. על ישראל נאמר :” והייתי לכם לא-לוקים והמה יהיו לי לעם” ועל העמים האחרים נאמר “והייתם לי לעם ואנכי אהיה לכם לא-לוקים”.

מהו ההסבר של המהר”ל להבדל בין הפסוקים? (7 נקודות)

10.  הראי”ה קוק, שבת הארץ

א. לפי הרב קוק, הסבר כיצד הגלות מרפאת את העם ואת הארץ מן החטא שגרם להשפעה רעה ביניהם.        (8 נקודות)

ב. לפי הרב קוק, הגאולה “באה במסתרים” לשתי קבוצות בעם ישראל.

   ציין מי הן שתי הקבוצות, והסבר מה נסתר מעיני כל אחת מהן.  (8 נקודות)

ג. בסוף ההקדמה כותב הרב: “והנה עתה הגיעה שנת השמיטה…מרוב דלות מצב יישובנו בארץ הכרח אמנם להסתפק על פי רוב בהוראת שעה..”

לאיזו הוראת שעה מכוון הרב בדבריו?

אילו שיקולים הלכתיים הוא מביא לטובת הוראת השעה הזו? (הביאי שניים)

(9 נקודות)

11. הרב יחיאל וינברג,  שו”ת שרידי אש

א. לאחרונה התעוררה סערה ציבורית סביב העובדה כי זמר מפורסם, הנשוי לגויה ואשר נולדו לו ממנה שני בנים בחר לערוך לבניו ברית מילה.

לפי דברי הרב ויינברג, האם הזמר נהג נכון או לא?

בתשובתך הביאי לפחות שלושה סימוכין מדברי הרב ויינברג והסבירי אותם.  (12 נקודות)

ב. “לפני מספר דורות נעשה בגרמניה נסיון ליצור סוג חדש של יהדות…”

       על איזה נסיון מדבר כאן הרב ויינברג?   (3 נקודות)

      במה לוקים הממציאים הללו וממה הם מושפעים ? (צייני לפחות שני עניינים)   (10 נקודות)

12. הרב סולובייצ’יק, קול דודי דופק

  • “הגורל…שומר על הפרישה והייחוד של היהודי למרות השתזרותו (השתלבותו) המדומה בסביבתו הנכרית”.
  • הסבירי כיצד מוכיח הרב סולובייצ’יק קביעה זו על פי המסופר בתורה על יוסף, בחייו ולאחר מותו ?
  • הסבירי מדוע הרב סולובייצ’יק מכנה תופעה זו “ברית גורל” ?   (10 נקודות)
  • לפי הרב סולובייצ’יק הסבירי שתי תכונות חיוביות של “ברית גורל “.

הביאי דוגמא לכל אחת מן התכונות שהסברת. (8 נקודות)

  • על איזו “ברית” מדבר הרב סולובייצ’יק נוסף על “ברית גורל”?

הגדירי ברית זו  והסבירי את משמעותה. (7 נקודות)