לפניכם מערך שיעור המתייחס לשני המקורות של הרמח”ל בפרק א ובפרק יט.

תודה להראל מקייס על השיעור

לאחר שהתלמידים כבר עיינו ולמדו את הרמח”ל במסילת ישרים פרק א’ נקרין בפניהם את הסרטון הבא

לאחר הצפיה נשאל את התלמידים –

  • למי יש תועלת בקיום המצוות?  (האדם עצמו, סביבתו, ה’…)
  • למי יש הפסד בעבירה על איסורים?      האדם עצמו, סביבתו, ה’…)

כיצד ניתן לקשר סרטון זה עם מה שלמדנו בפרק א’ במסילת ישרים? היכן היא התועלת וההפסד של המצוות והעבירות?

נמשיך בהשמעת השיר – לשם שמיים של ישי ריבו

המילים של השיר:

ישי ריבו / לשם שמיים

והווה מהווה, עניין לא כזה שווה
לפחות כלפי מה שהאדם חווה
אדם עסוק בלייבא, רק לוקח וגובה
וממון עדיין איננו רווה
ולא שבע, אלא להפך רק הולך וגווע
והוא אינו יודע, למה וממה זה נובע

כי למי שיש מנה, רוצה מאתיים
והאדם אינו מונה, את מה שמפסיד לבנתים
והלוואי שנזכה, שאותה מידה נחקה
לכשתזדמן לנו מצווה, נרצה עוד שתיים
והכל מאהבה, לשם שמיים
וכמו שכסף, מסנוור ומעוור
כך נלך אחר האל, בלי להרהר

לו יצויר על ניר, את כל קורות העבר
מה ישאר לעתיד להגיד
והאדם במרוצה, אחר הכסף והבצע
ומה יקח לאחר מאה עשרים
רק את נשמתו, אפילו גם לא את נשימתו
וכשהגיע עתו, כספו לא יבא איתו

נשאל את התלמידים –

מהי המטרה בקיום המצוות, ע”פ השיר?

האם זה תואם את דברי הרמח”ל בפרק א’?

בשלב זה ניגש ללמוד את הרמח”ל בפרק יט

ונשאל:

  • האם הרמח”ל בפרק י”ט כתב מטרה שונה לקיום המצוות, ממה שכתב בפרק א’?
  • האם דברי הרמח”ל בפרק י”ט מתאימים יותר לסרטון של אנדרדוס או לשיר של ישי ריבו? הסבר
  • כיצד לדעתך ייתכן שבאותו ספר הרמח”ל כותב שתי מטרות שונות לקיום המצוות? (אל תשכח שאצלנו בספר זה עמוד אחרי עמוד, בספר מסילת ישרים זה הבדל של 19 פרקים…)

להורדת השיעור כדף עבודה יש ללחוץ על הקישור