ב”ה אדר תשע”ו                                                                      ויקרא בהם שמי ___________

מחשבת ישראל-מתכונת

בנות יקרות!

אז ככה זה נראה (פחות או יותר..)

זמן הבחינה: שעתיים. תוספת זמן 25 דקות.

כתבי תשובות קצרות ובהירות המבוססות על המקורות שלמדת.

בהצלחה!

פרק א  -אדם מחפש את עצמו

עני על 2 מתוך  3 השאלות (12 נקודות לשאלה)

1.מהר”ל תפארת ישראל, ר’ הלל צייטלין על גבול שני העולמות

א.  ” התורה והמצוה הם השלמה אל הנפש” .  למה  הנפש צריכה השלמה ומדוע דווקא התורה והמצוות  יכולות לתת לה את ההשלמה הזאת ?

ב. “לא אל מה שיש לו תחילה ותכלה… אנו מתגעגעים, כי אם אל מה שאין לו תחילה ותכלה”. הסבירי דברים אלו ואת הסיבה לתחושה שמתוארת בהם.

 

  1. 2. רמח”ל מסילת ישרים.

א. מדוע הגלות והחורבן גורמים למיעוט כבודו של ה’ יתברך ?

ב. כיצד החסיד יכול לתקן  פגמים אלו ?

 

  1. 3. הרב בר שאול מצווה ולב, הרב קוק מוסר אביך

א. כיצד יתכן מצב שבחורה שלומדת תורה ומקיימת מצוות תהיה בכל זאת “איש החוץ” ? פרטי

כיצד היא יכולה לעבור למצב של “איש הפנים” ?

ב. “בכל דרכיך דעהו. צריך לבקש את הקב”ה בתוך הדרכים שהוא מתנהג בהם… וכן בכל הדרכים שעושה הרי באמת אין דבר בעולם שאינו לכבודו יתברך”. הסבירי את טענת הרב קוק והביאי דוגמא מחיי היומיום.

פרק ד אמונה בשעת משבר

עני על 2 שאלות מתוך  3 (12 נקודות לשאלה)

  1. 4. א. הביאי דוגמא מהמקרא למאמין ששאל על השגחת ה’ בעקבות קושי, על פי מה שלמדת. כתבי מה היה הקושי שלו.

ב. רמב”ם מורה נבוכים

“איולת אדם תסלף דרכו- ועל ה’ יזעף ליבו” ,כיצד מסתייע הרמב”ם בפסוק זה להסביר את טעותו של האדם כשנפגש עם הרוע ?כיצד צריך האדם להתמודד עם הרוע  על פי הרמב”ם ?

 

  1. 5. א. אלו גורמי כפירה דוחה הרב ישראלי ? מה ההסבר שלו לתופעת החילון והכפירה?

ב. “אני ואשתי לא רוצים שמוהל יחתוך בבשר בננו, ולכן ביום השמיני קראנו בשמחה את הפסוק הנפלא ומלתם את ערלת לבבכם – בלי ברית מילה. כל אחד יכול להחליט איזה סוג של מילה לעשות לילדיו”. האם לדעתך דברים אלו תואמים את אחת מהסיבות לכפירה שמביא רס”ג? נמקי.

 

  1. 6. א. הרב ברקוביץ – אלו שני סוגי מאמינים היו באושוויץ? כיצד אמור האדם המאמין להתייחס למאורעות השואה?

ב. “יש ואדם מוחק שנים מחייו… זו דרך אחת של תשובה, אבל יש גם דרך אחרת”. (הרב סולוביצ’יק, על התשובה) מהי הדרך האחרת? מה התהליך הנפשי שעובר על אדם שבוחר בדרך זו?

פרק ב-אני מאמין (חובה)

עני על 3 שאלות מתוך 4 (13 נקודות לשאלה)

  1. 7. הרמב”ם י”ג עיקרי האמונה, אגרת תימן

א. חברה אומרת לך:” אני מאמינה רק במציאות ה’, בתורה, ונבואה מהשמים, ובשכר ועונש”

מה היא גישת הרמב”ם לעמדה זו, פרטי את האפשרויות ? (7 נקודות)

ב. מהו “עמוד שהאמונה סובבת עליו” ומדוע חשיבותו כה גדולה? (6 נקודות)

  1. 8. הרב סולוביציק, ריה”ל מאמר שלישי

א. “וה’ שב את שבות איוב בהתפללו בעד רעהו” , מה התהליך שעבר על איוב לפי הרב סולוביצ’יק ומדוע תהליך זה כה חשוב באמונת ישראל ? (7 נקודות)

ב. מהם יתרונותיה של תפילת הציבור? מה זה מעיד על אמונת ישראל? (6 נקודות)

  1. 9. הרב קוק אגרת תקנ”ה

א. הסברי מהם שני היסודות שבונים את קדושת ישראל ומה היחס ביניהם? (6 נקודות)

ב. תהליך החינוך כרוך לעתים בתסכול של המחנכים מאי – היכולת שלהם להשפיע על התלמידים. כיצד דברי הרב קוק עשויים לעודד את המחנכים שפעולתם אינה לשווא? (7 נקודות)

  1. 10. רמח”ל מסילת ישרים, הרב קוק מאמר הדור

א. לדעת הרמח”ל,  מהו ההבדל המהותי בין לימוד יראת ה’ ובין לימוד כל תחום אחר? מדוע רוב “אנשי השכל המהיר והפקחים” לא מעיינים בלימודי היראה והדבקות? (6 נקודות)

ב. “הוא לא יוכל לשוב מיראה, אבל מאוד מוכשר הוא לשוב מאהבה שיראת הרוממות תתחבר עמה” (הרב קוק). הסבירי מדוע? (7 נקודות)

 

חלק שלישי-אמונה תרבות ויצירה

עני על שאלה 1 מתוך 2  (13 נקודות לשאלה)

  1. 11. הרב קוק-הקדמה לשיר השירים ואיגרת לבצלאל

“הילדה הנעימה והאהובה הבת הנחמדה שאחרי מחלה ארוכה וממושכת גם נואשת…הנה פקחה את עיניה…אמא, אמא, הבובה, תני לי הבובה”

מיהי הילדה? מהי המחלה הארוכה? על מה מעידה בקשת הבובה?

  1. 12. הרב וינברג “שרידי אש”

“יהדות ,פירושה-אנושיות מושלמת ומשוכללת, אנושיות יהודית”.

תארי את היהודי האידאלי  ,לימודו, עיסוקו, תרבותו לפי משפט זה של הרש”ר הירש  המובא בדברי הרב וינברג.

בהצלחה !!

לסיום ולתועלת הדורות הבאים: אודה לך אם תוכלי לכתוב כמה מילים על לימודי המחשבת השנה