ב”ה ד”ר דניאל רביב
הדיון כאמצעי בהוראה בכיתה בשיעורי מחשבת ישראל
לדיון בהוראה יש עקרונית שלושה סוגי מטרות:
- עיקרית-קידום מימוש מטרות השיעור – בתכני השיעור ובהבטחת הרחבת מעגל הלומדים
- “תחזוקת שיעור”: יצירת עניין תוך “שמירה/חידוש ערנות” ותוך גיוון השיעור במתודה
- הזדמנות לקידום חינוכי – הנחלת ערכים כגון: הקשבה, תרבות דיבור, סבלנות, סובלנות ועוד
תועלות/מטרות כלליות בשימוש בדיון – הדיון כגורם מזמן מיטבי ל:
- הפעלה מיטבית [הזדמנות להפעיל את כולם – “לכל אחד יש במה”, מוענקת תשומת לב, ותוך כדי שאלות הצלבה (ב”רשת”: “מה דעתך על עמדת הדובר הקודם”)]
- חינוך לערכי חברה ותקשורת בין אישית: הקשבה, כיבוד הזולת, תרבות הדיבור והדיון
- חינוך לחשיבה [הזדמנות לשאלות מקדמות – ברמות חשיבה גבוהות, זיהוי הנחות, ביקורת מנומקת וכדו’]
- אמצעי חקר וגילוי [הפעלה מפיקה – להוציא רעיונות מהכח אל הפועל, מתוך פוטנציאל הלומדים]
- חינוך להכלה [לגיטימציה לעמדות השונה, הבנה ללא הסכמה]
- חינוך לכניסה ל”ראש הזולת” [הפרדות, כגון בין דעתי לאפשרויות אחרות]
- טיפוח תקשורת בין אישית [תמיכה הבנה, הסכמה, ביקורת]
- גורם מזמן להטבת אקלים כיתה [שיויוניות, כבוד לכל אחד]
- עבודת צוות – שיתופיות
- למידת תהליך לימוד הדרגתי: מעובדות למסקנות ומתוך הבחנה בין עובדות לפרשנות
- טיפוח יכולת גיבוש עמדה
כללים – תנאי בסיס לקיום דיון:
- קביעת נושא הדיון [ו]מטרתו [מטרת תוכן, כגון: פתרון בעיה, הכרעת דילמה, משימת חקר, ברור משמעויות], תוך הבהרת נקודת המוצא ברורה ומוסכמת [מידע נתון, עובדות מסויימות]
- גירוי להתנעת הדיון: פתיח מעורר, פרובוקטיבי, מסעיר, מזמין ויוצר עניין, דילמה, אתגר
- הגדרת טיב התוצר [ציפיות מהדיון, תוצר מוגדר, החלטות אפשריות/מסקנות מצופות]
- הכנת שאלות בתהליך הדרגתי – קביעת מתווה ברור עם אפשרויות [למנחה]
עקרונות הנחייה/ניהול הדיון
- שוויוניות בנתינת מקום לכל המשתתפים – הזדמנות להשתתף ולהביע דעתם
- שאלות מעוררות חשיבה, בהירות אך פתוחות כבסיס לדיון פורה ומעורר עניין
- הנחייה מקדמת – בדיקת התקדמות יעילה ולעבר המטרה [שמירה מהסתעפויות וחריגה מהנושא]
- שימוש בביטויי תמיכה ושבח
- סיכומים – סיכומי ביניים, סיכום סופי – מסקנות
- קביעת סדר השתתפות
- לעורר השתתפות ולאפשר לכל אחד להתבטא
- תיעול כל אמירה לכיוון תורם – רתימת כל משתתף גם בדיעבד [ואף מי שמדבר לא לעניין]
- התחלת דיון ושבירת שתיקות
- הכלת כל טיפוסי האישיות – התמודדות עם מגוון סוגי משתתפים [כגון: שתלטן, שתקן, דברן, תוקפן, ביקורתי, וכחן ועוד]
- החלטה על סידור פיזי כסביבת דיון – מומלץ ישיבה במעגל כביטוי לשיויוניות
- חזרה על דברי דוברים בכדי לוודא הבנה והשמע חוזרת (לרחפנים) ולאפשר התקדמות ממוקדת
- שמירה על תרבות דיון [מניעת התפרצויות או השתלטויות על הדיון, אי פטפטת וכדו’]
השאר תגובה