הראי”ה קוק מתוך: “מוסר אביך”

  • מתודת פתיחה:

עושים מעין סרגל של 1-24 שעות- כל אחת שמה פתק עם השם שלה- כמה שעות ביום אני דתייה?

מנהלים דיון בעקבות המיקומים השונים של הבנות על הסרגל.

  • קריאת המקור של הרב קוק “בכל דרכך דעהו”- להלן הסבר:

ניתן ללמוד מדברי הרב כי כל עיסוק שאדם עוסק בו, כולל עיסוקי חולין לכאורה, ניתן לקדש  באמצעותם שם שמיים ולהתחבר באמצעותם אל בורא עולם, בתנאי שהאדם יכוון לעשות זאת בשיא השלימות, ומתוך רצון אמיתי להתחבר אל הקב”ה. כשאדם משתדל בכל מה שהוא עושה – לבצעו בשלמות, זה מצביע על מודעות לנוכחות אלוקית. הדרך להתחבר אל הקב”ה היא מתוך התעמקות ודבקות מוחלטת בעשייה המיוחדת לשם ה’. כי הקב”ה נמצא עם האדם דווקא בשעת עיסוקו הנוכחי – ולא יחפש את הקב”ה בעיסוק אחר.  לדוגמא: אדם שמחליט להיות מפקד בצה”ל, למרות שלכאורה אינו עוסק בלימוד תורה בבית המדרש, הרי שאיפתו לקדש שם שמיים ולראות בשירותו הצבאי חלק מעבודת ה’ תביא אותו לידיעת ה’ והתקרבות אליו.

  • נשאל:
  • אילו דוגמאות ל”בכל דרכך דעהו” מביא הרב קוק בדבריו? (תפילה/ לימוד תורה/ גמילות חסדים) מה המשותף לדוגמאות אלו?
  • “בְּכָל הַדְּבָרִים שֶׁעוֹשֶׂה הֲרֵי בֶּאֱמֶת אֵין דָּבָר בָּעוֹלָם שֶׁאֵינוֹ לִכְבוֹדוֹ ית’…” האומנם? האם יש לדעתכן דברים שעליהם יגיד הרב קוק שאי אפשר לדעת את ה’ בדרך זו? (דברים שנוגדים את דרך התורה והמוסר- הם בוודאי לא כלולים בכלל “בכל דרכך דעהו”- כמו גנבה. אבל יש דברים שהשאלה היא מה התכלית- כמו- להיות איש עסקים. האם התכלית היא להרוויח כסף ולעזור לאנשים אחרים? אז הרב קוק יסכים לדרך זו. אם התכלית היא בשביל שיהיו לי הנאות חומריות- אז הרב קוק לא יסכים שבדרך זו אפשר לדעת את ה’. ויש גם דברים אפורים: אני מרוויח כסף כדי שבעתיד אהיה בנוי ללמוד תורה. אבל מה על ההווה? לא להכל יש תשובה ברורה.)
  • אפשר להציג דוגמאות לאנשים פשוטים, שחיים חיים הכי פשוטים שאפשר, אבל גם הם יכולים לחיות את חיים בתודעה שדרכם היא עוד דרך לעבודת ה’ בעולם הזה:

כל אחד יכול להיות סתם אדם: מורה, מזכירה, מוסכניק, מנקה, מוכר, עו”ד וכו…. אבל ביציקת התוכן המתאים הדברים מקבלים תפנית בעלת משמעות:

  • נהג משאית שעובד קשה כדי לפרנס את משפחתו ומה שעומד לנגד עיניו הוא הרצון לתת לילדים שלו כלים לחיים טובים
  • מזכירה במשרד שעושה את עבודתה בחיוך ובמאור פנים לכל פונה
  • מנקה רחובות שאומר שלום לכל אדם העובר על פניו
  • עו”ד שמידי פעם מייצג אנשים בחינם כי ידם לא משגת
  • מוסכניק שתמיד פועל ביושר מול הלקוחות שלו
  • תלמידה חכמה שנותנת לחברות לצלם את הסיכומים שלה בשמחה
  • ילדה שמאוד קשה לה בחיים (משפחה/ חברות/ לימודים) אבל מקפידה בכל מעשיה לא כעוס/ להתעצבן/ להרים קול.

שהבנות יתנו עוד דוגמאות…..

 

סיכום פרק א:

  • אפשר להראות את הדקה ורבע הראשונות של “מתים על החיים”. הגיבור מדבר שם על כל מיני אופציות לחיות את החיים. איזה מהדברים הנאמרים תואמים את המקורות שלמדנו?

שאלות שעולות בסרט שאפשר לדון בהן בכיתה:

האם הייתן רוצות לדעת מראש את יום מיתתך?

האם מצאת אושר בחייך? האם גרמת אושר לאחרים?

  • להראות דוגמאות לאנשים שחיים חיים עם משמעות- וכמובן שיש פה מימד גם של “בכל דרכך דעהו”: בסרט בולטת מאוד מידת ה’בכל דרכיך דעהו’ של רועי, בכל תחום בו עסק, הוא הקדיש את כל כולו, ושאף להיות הטוב ביותר, בין אם זה בצבא, במשפחה, בלימוד תורה או בלימודים האקדמיים.

רועי קליין

https://www.youtube.com/watch?v=VxtuirV_W_I

 

מתוך ישראלים עשר: לוודא שלא הראנו את הסרטים בתחילת לימוד הפרק:

אודליה שפיטלני ושיעורים פרטיים בבתי ספר ע”י מתנדבים- עמותת פוש.

https://www.youtube.com/watch?v=thg-ygCAnTE

צביקה ליבוביץ- השומר שתמיד עוזר:

https://www.youtube.com/watch?v=O26YihYAvyY

נורברט וסטרייך בבקו”ם:

https://www.youtube.com/watch?v=mWtLZWOHx-0

אבי פנקס וצער בעלי חיים:

https://www.youtube.com/watch?v=V58iJca79Vs
 

  • חזרה על החומר הלימודי בפרק זה, בזיקה את הרב קוק:

מה יגיד הרב קוק על?

  • איש הפנים ואיש החוץ של הרב אלימלך בר שאול? האם אצל שניהם ניתן למצוא את מימוש הכלל: “בכל דרכך דעהו”?

נזכר:

איש פנים איש חוץ
אינו אנוכי אגואיסט
אמיתי מתעניין רק בחוץ
חיי עם משמעות רחוק מלחיות עם משמעות
קרוב לתשובה רחוק מתשובה
חיים פנימיים חיים חיצוניים

 

  • האם ישנה התאמה או סתירה בין הרעיון של “בכל דרכך דעהו” לבין דברי נצ’שה המצוטטים אצל ויקטור פרנקל: מי שיש לו מה שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל איך?
  • לפי הרב הלל צייטלין- הנטייה הטבעית של הנפש שלנו היא באמת לחיות ב”בכל דרכך דעהו”?
  • כיצד יתמודד אדם שמנסה בכל חייו לחיות ב”בכל דרכך דעהו” עם דברי המהר”ל שמסבירים ששלמות ייעוד האדם היא רק בעולם הבא כי פה אנו מוגבלים בגלל החומריות?
  • כיצד אפשר לחיות לפי ההנחיות של הרב קוק, אם חטאים מלווים אותנו כבר בהיוולדנו, לפי הרש”ר הירש?
  • כיצד לפי הרמב”ם יממש אדם את דרכו בחיים? או- מהו “בכל דרכך דעהו” לפי הרמב”ם? (פרישה מחומר! הבנה בשכל/ בחכמה/ בחקירה את תכלית הברואים. עיסוק במושכלות)
  • הרמח”ל יוסיף תנאים למימוש “בכל דרכך דעהו”. מהו? (שאין מטרה להנאה עצמית. שצריך להתגבר על החומריות (כמו הרמב”ם) שהכל מכוון להגדלת שם ה’ בעולם)
  • מתי, לפי הרב דסלר, האדם יקיים באורחתו חייו את “בכל דרכך דעהו” ומתי לא? (נתינה- קיום. נטילה- חוסר קיום)
  • קישור למשחק טריוויה לסיכום פרק א:
  • תצוגה מקדימה:
  • http://www.triventy.com/my/games/edit/28476#
  • קישור לחידון:
  • http://triv.in/28476