בע”ה

חלק ראשון (36 נקודות)

בחלק זה ארבעה נושאים. עליך לבחור בנושא אחד בלבד שנלמד לקראת הבחינה החיצונית ולא “כחלופת הערכה” בכיתה. בנושא שבחרת עני על שתי שאלות (לכל שאלה – 18 נקודות)

 

הנושא: אדם מחפש את עצמו

  • א. מהר”ל, תפארת ישראל

“והוא מיוחד מבין כל הנמצאים עליונים ותחתונים שאין מעלתו האחרונה בפועל”

מי הם העליונים ומיהם התחתונים?

במה האדם נבדל מהם?

ב. כיצד מסביר “משל העירוני ובת המלך” את הרצון של האדם למצוא משמעות לחייו?

  • א. הרב דסלר, מכתב מאליהו

יש הטוענים נגד ארגוני החסד כי הם אינם פועלים מתוך חסד אמיתי אלא מתוך חשבונות אישיים.

לפי הרב דסלר, מה גורם לטוענים להשמיע טענה זו?

ב. הלל צייטלין, על גבול שני העולמות

כיצד לדעתך יסביר הלל צייטלין את הרצון לעשות טוב?

  • א. הרב בר שאול, מצוה ולב

“אדם זה שהוא מצוי קרוב אצל נפשו, אפילו אם נפרמו קרומי נפשו מחמת סטיות של דעות ומעשים…אצל נפשו הוא”

לאיזה משני סוגי האנשים המתוארים בדברים הרב בר שאול מתייחס הקטע הנ”ל?

הראי את יתרונו של איש זה ע”י דוגמא מהחיים.

ב. רמב”ם, הקדמה לפירוש המשנה

“שכל דבר נמצא יצטרך על כל פנים להיות לו תכלית אשר בשבילה היתה מציאותו”

מהי תכלית האדם על פי הרמב”ם?

מה תכלית שאר הנמצאים?

הנושא: אמונה בשעת משבר

7) א. הרב סולבצ’יק, קול דודי דופק

“משל למה הדבר דומה? לאדם המסתכל בשטיח נהדר, מעשה חושב, שציור מרהיב עין רקום עליו, – מצידו השמאלי”

עם איזו בעיה/שאלה מתמודד הרב סולוביצ’יק במשל זה?

הסבירי ע”י הנמשל את תשובתו לשאלה.

ב. מדרש תנחומא, פרשת וירא

במדרש על הפסוק ה’ צדיק יבחן” מובאים דימויים לניסיונות שה’ מנסה את האדם.

הסבירי שניים מהדימויים ואת משמעותם בהקשר זה.

8) א. הרב אליעזר ברקוביץ, מאמרים על יסודות היהדות

“בספרו של אלי ויזל ילד מוצא להורג בתליה ומישהו שואל היכן אלו-הים”

מה יחסו של הרב ברקוביץ לשאלת כפירה זו? הרחיבי.

ב. הרב ברקוביץ מאפיין שני טיפוסי איוב שהיו באושוויץ. שערי כיצד היה מגיב כל טיפוס לשאלת היכן אלו-הים.

9) א. רס”ג, אמונות ודעות

“אני ואשתי לא רוצים שמוהל יחתוך בבשר בננו, ולכן ביום השמיני קראנו בשמחה את הפסוק הנפלא “ומלתם את ערלת לבבכם” – בלי ברית מילה. כל אחד יכול להחליט איזה סוג של מילה לעשות לילדיו” (מתוך מונולוג בספר אני היהודים החילונים)

האם לדעתך דברים אלה תואמים את אחת מהסיבות לכפירה שמציין רס”ג? נמקי.

ב. רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר”ן

כיצד מציאת נקודות טובות מובילות לשוב בתשובה?

חלק שני (48 נקודות)

עליך לענות על שלוש מן השאלות 13-16 (לכל שאלה 16 נקודות)

הנושא: אני מאמין

13) א. רס”ג, אמונות ודעות

אחת מבוגרות האולפנא עם סיום השרות הלאומי הלכה ללמוד במדרשת “טוהר”, כעבור שנה הרגישה שזה לא בשבילה ועברה ל”מגדל עוז”, אך גם שם מצאה פגמים ופנתה למדרשת “הרובע”, כיון שגם שם לא התיישבה דעתה החליטה ללמוד במדרשת “באר” בירוחם, וכך כבר כמה שנים עוברת ממדרשה לחברתה.

לאיזו מהקבוצות שמציין רס”ג שייכת בחורה זו?

מה היית ממליצה לה כדי לבסס אמונתה?

ב. לפי רס”ג, מה היחס הנכון בין חקירת האמונה לקיום המצוות מפי התורה והמסורת?

14) א. ריה”ל, ספר הכוזרי מאמר ראשון

“אמר החבר… וכן פתח הא-לוה… אנוכי ה’ אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים ולא אמר אני בורא העולם ובוראכם”…

אמר הכוזרי: לפי זה אין תורתכם מחייבת כי אם אתכם בלבד”

על פי החבר, מדוע במעמד הר סיני פתח הקב”ה ביציאת מצרים ולא בבריאת העולם?

הסבירי את ההגיון בתגובתו של מלך כוזר.

ב. רמב”ם, הקדמה לפרק חלק

“נבואת משה רבנו עליו השלום נבדלה מנבואת כל הנביאים בארבעה דברים”.

צייני שלושה הבדלים.

15) חזון אי”ש, אמונה ובטחון

“טעות נושנת נתאזרחה בלב רבים במושג בטחון”  “האמונה והבטחון אחת היא”

מהי הטעות בהבנת מידת בטחון? המחישי ע”י דוגמא.

מהו הבטחון האמיתי? המחישי ע”י דוגמא

מה ההבדל בין אמונה לבטחון?

16) א. הרב קוק, אגרת תקנ”ה

“ידע הדרת גאונו, ששני דברים עקריים ישנם שהם יחד בונים קדושת ישראל…”

מה הם שני הכוחות? כיצד הם בונים ביחד את קדושת ישראל?

ב. תארי קווים לדמותו של איש שחלק הסגולה בולט בו.

מהי הדרך שמציע הרב קוק לסיכוי שישוב בתשובה?

 

חלק שלישי (16 נקודות)

בחלק זה שני נושאים. עליך לבחור בנושא אחד בלבד שנלמד לקראת הבחינה החיצונית ולא כחלופת הערכה בכיתה. בנושא שבחרת עני על אחת מהשאלות (לכל שאלה – 16 נקודות)

17) בהנהלת האולפנא הועלתה אפשרות לפתיחת מגמת אומנות. כתבי טיעון אחד בעד פתיחת המגמה וטיעון אחד נגד  – בססי דבריך על פי הקדמת הרב קוק לשיר השירים.

18) “האומן המאמין עשוי ליצור בתוך עולם שיוצר בו איזון בין חופש ומסגרת בין מרד וציות לנורמות” (הרב רונן לוביץ)

האם הגדרת הרב הירש (הרב ויינברג) מהי יהדות מאשרת או מתנגדת למשפט זה של הרב לוביץ? נמקי.

בהצלחה!!

לסיום ולתועלת הדורות הבאים אודה לך אם תוכלי לכתוב כמה מילים על לימודי מחשבת בשנה וחצי האחרונות

בנות הזכאיות למבחן מותאם:

בחלק ראשון עונות על שאלה אחת בלבד.

בחלק שני עונות של שתי שאלות בלבד.

בחלק שלישי עונות על שאלה אחת בלבד.

תוספת זמן 22 דקות.