בשיעור זה ניפגש עם הטקסט אותו כתב יוני נתניהו,

בדבריו מתאר יוני נתניהו תחושות של תסכול וייאוש מחייו, ננסה להבין מדוע וחשוב האם אנו מרגישים הזדהות עם תחושות אלו?

פתיחה:

הצגת המקור על יוני נתניהו כפי שהוא מופיע בחוברת “אמונה וגאולה”. לא לכתוב מי כתב אותו.

משימת קריאה: לסמן התוך הטקסט בצבע אחד משפטים איתם הזדהתי, ובצבע אחר משפטים איתם אני לא מזדהה

“אֲנִי חַי – אֲבָל בְּעוֹלָם שָׁבוּר וְהָרוּס. אֲנִי לוֹמֵד – וְאֵינִי לוֹמֵד דָּבָר. מַדּוּעַ אֲנִי כָּזֶה וְלֹא אַחֵר? אֲנִי מֵצֵר עַל עַצְמִי, שֶׁאֵינִי כְּכָל הַשְּׁאָר. לֹא פַּעַם חָשַׁבְתִּי עַל כָּךְ: אֲנִי נוֹלָד, חַי, וַאֲפִלּוּ יוֹצֵר – וּלְבַסּוֹף מֵת. אֵהָפֵךְ לְעָפָר, לְמִדְרַס רַגְלָם שֶׁל אֲחֵרִים, שֶׁיָּמוּתוּ גַּם הֵם כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ מַעְגָּל, שֶׁאֵין לוֹ סוֹף, שֶׁל חַיִּים וָמָוֶת, וְאִם אֲנִי קַיָּם לְשֵׁם הַמָּוֶת – מַדּוּעַ אֲנִי חַי בִּכְלָל? מַדּוּעַ אֲנִי נוֹלָד? הֲרֵי טוֹב יוֹתֵר הָיָה, שֶׁלֹּא לְהִוָּלֵד כְּלָל.

כֹּחַ הַחַיִּים דּוֹחֵף אוֹתִי לְהוֹסִיף וּלְהִתְקַיֵּם. אוּלַי הַסִּבָּה הַיְּחִידָה, שֶׁאֲנִי חַי, הִיא לְנַסּוֹת לִמְצֹא תְּשׁוּבוֹת לַשְּׁאֵלוֹת הַמְצִיקוֹת לִי…

אֲנִי נֶאֱכָל מִבִּפְנִים. אֲנִי חַי לְלֹא תַּכְלִית, כּוֹאֵב וְזוֹעֵק. אֲנִי בְּמַצָּב שֶׁל יֵאוּשׁ.

בְּרֶגַע זֶה אֲנִי שׁוֹכֵב לִישׁוֹן. עוֹד מֻקְדָּם. מֻקְדָּם  מִדַּי. מַדּוּעַ אֵינִי רוֹצֶה לְהִשָּׁאֵר עֵר? מִפְּנֵי שֶׁאֵין לִי דָּבָר לַעֲשׂוֹתוֹ בְּעוֹדִי עֵר. לִלְמֹד? – לְשֵׁם מַה? אֵינִי רוֹאֶה טַעַם בְּכָךְ. לִקְרֹא? מַה לִקְרֹא? לְשֵׁם מַה? מַה אַרְוִיחַ מִמַּה שֶׁאֲחֵרִים כּוֹתְבִים? הֵם כּוֹתְבִים עַל עִנְיְנֵיהֶם, רַעְיוֹנוֹתֵיהֶם, חַיֵּיהֶם. אֵין בְּכָךְ כְּדֵי לִפְתֹּר אֶת בְּעָיַת חַיַּי.

“אִם כֵּן, לְהֵרָדֵם? – לְשֵׁם מַה? כְּדֵי לָקוּם מָחָר וְלַחְזֹר עַל הַתַּהֲלִיךְ שֵׁנִית. הַאִם זָקוּק אֲנִי לְשֵׁינָה? הֲרֵי אֵין אֲנִי עָיֵף כְּלָל. זֶהוּ רֶגַע שֶׁל רֵיקָנוּת רֶגַע שֶׁאֵין בּוֹ כְּלוּם. רֶגַע נִצְחִי…

…  כְּבָר כִּמְעַט בַּת שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה. הַאִם מְסֻגֶּלֶת אַתְּ לְהַאֲמִין, שֶׁחָיִית כְּבָר כִּמְעַט רֶבַע מִכָּל תְּקוּפַת חַיַּיִךְ? לְחֶרֶק, הַחַי רַק יָמִים מוּעָטִים, נִדְמֶה וַדַּאי שֶׁהוּא חַי תְּקוּפַת זְמַן עֲצוּמָה. אוּלַי מִסִּבָּה זוֹ נִרְאֶה לָנוּ, שֶׁיֵּשׁ לָנוּ עוֹד נֶצַח שָׁלֵם שֶׁל חַיִּים.

הָאָדָם אֵינוֹ חַי לְעוֹלָם וְעָלָיו לְנַצֵּל כְּמִדַּת יְכָלְתּוֹ אֶת תְּקוּפַת חַיָּיו. עָלָיו לְהִשְׁתַּדֵּל לְמַצּוֹת אוֹתָם עַד תֻּמָּם. כֵּיצַד לְמַצּוֹת אוֹתָם, אֵינִי יָכֹל לוֹמַר לָךְ. אִלּוּ הָיִיתִי יוֹדֵעַ בְּבֵרוּר, הֲרֵי שֶׁמַּחֲצִית מֵחִידַת הַחַיִּים הָיְתָה נִפְתֶּרֶת. אֲנִי רַק יוֹדֵעַ, שֶׁאֵינִי רוֹצֶה לְהַגִּיעַ לְגִיל מְסֻיָּם, לְהִסְתַּכֵּל סָבִיב וּלְגַלּוֹת פִּתְאֹם שֶׁלֹּא יָצַרְתִּי דָּבָר, שֶׁאֲנִי כְּכָל שְׁאָר בְּנֵי הָאָדָם שֶׁאָצִים וְרָצִים כְּמוֹ חֲרָקִים, אָצוֹא וָשׁוֹב, וּלְעוֹלָם אֵינָם עוֹשִׂים דָּבָר, חוֹזְרִים עַל שִׁגְרַת חַיֵּיהֶם וְיוֹרְדִים אֵלֵי קֶבֶר בְּהַשְׁאִירָם צֶאֱצָאִים, שֶׁרַק יַחְזְרוּ עַל הַ’לֹֹא-כְלוּמִיּוּת’ שֶׁלָּהֶם עַצְמָם.”

 

נקודות לדיון:

  • מי כתב? האם ציפית שזה יהיה אדם חילוני? (זה לא משנה כי גם חילוניים עסוקים בשאלת משמעות החיים)
  • מדוע הכותב נמצא במשבר כה עמוק?מדוע הכותב סבור כי הוא חי “בעולם שבור והרוס”? האם אמונה במציאות ה’ תגרום למבט שונה על העולם? כיצד?
  • הכותב מזכיר בדבריו את היצירה האישית (“לגלות פתאום שלא יצרתי דבר”). מהי חשיבות היצירה? מהי יצירה? כיצד באמצעות היצירה נתמודד עם בעיית המחזוריות בחיים? (“מעגל שאין לו סוף של חיים ומוות”)
  • האם המחשבה על מהות החיים ותפקידנו בעולם היא מחשבה פוריה ומקדמת או מדכאת?
  • מדוע העובדה שהכותב חי חיים נוחים אינה מספקת אותו?

 

בסיום הספר כותב יוני את הדברים הבאים. ימים ספורים לפני מבצע אנטבה:

אני עומד בשלב קריטי בפרשת חיי ובפני משבר פנימי עמוק, שמערער זה מזמן את שרשרת מושגי. המגוחך והעצוב בכל הפרשה הוא שהפתרון היחיד, שצורת חיי עד כה מאפשרת לי, הוא להמשיך באותו חריש עמוק – באותו שדה מייגע, שבו אני נמצא. אני עייף רוב הזמן, אבל זה רק חלק מן הבעייה – איבדתי את אותו הזיק החיוני כל כך לעשייה – את זיק חדוות היצירה, ההתחדשות, ההתעוררות…אני עושה דברים כיון שצריך לעשותם ולא מפני שאני רוצה לעשותם. וחוזרת השאלה המצירה – האם מותר לי לחיות כך, לעבוד כך ולכלות את עצמי?…הנה, רוב הדברים שכתבתי מוצגים כסימני שאלה. אילו ידעתי את התשובות, הרי שלא הייתי מתלבט כל כך ומתייסר כל כך“.

 

מסקנה: אצל יוני החיפוש אחרי משמעות הוביל אותו עד יומו האחרון!

 

 

סיכום כתוב לתלמידות:

אופציה א רבת מלל:

יוני נתניהו בדבריו עוסק בשאלה מהותית: מהי התכלית שלשמה באנו לעולם.

הוא טוען שאי אפשר לחיות מתוף הדחס הבסיסי של החיים. זה שטחי מידי לחיות רק בשביל לחיות. הוא מתוסכל מכך שהחיים מלאי ריקנות. הוא לא מוכן לחיות כמו אותם האנשים שמתרוצצים בעולם בתחושה שהחיים שלהם מלאים אבל בעצם החיים שלהם מלאי ריקנות. הם לא יוצרים שום דבר משמעותי.

לטענתו, מה שהופך את החיים שלנו לחיים אמיתיים אלו חיים שיש להם תכלית. תכלית זו גם תשאר אחרי מותנו. לשם מילוי תכלית זו עלינו למצות אותם עד תומם על ידי כך שניצור  דברים משמעותיים בעולם הזה. כל אחד צריך למצוא את הדרך הנכונה עבור למצות את חייו.

אופציה ב בנקודות:

  • חוסר במשמעות בחיים יכול להוביל למשבר, ללא קשר למצבו הפיזי של האדם או לרמת חייו.
  • שאלת משמעות החיים יכולה להטריד מאוד ולכן חשוב לעסוק בה, גם אם עדיין לא עלתה מאליה.
  • יוני מפנה את שאלת משמעות החיים לידידה בת 16. כבר בגיל זה אנו צריכים ליצוק משמעות לחיינו.

 

מעבר לשיעור הזה אפשר להרחיב על אנשים שחיו חיים של משמעות- שהבנות יעלו רעיונות…

ולהרחיב על יוני נתניהו לפי מערך הקישור הבא:

http://machshevetlev.cet.ac.il/ShowItem.aspx?ItemID=808aa165-da5f-4712-9c01-26b486050ae1&lang=HEB

ploads/2017/04/יוני-נתניהו-מערך-שיעור.pdf” title=”יוני נתניהו – מערך שיעור”]

הפנמה

יוני נתניהו כותב:

“אני עומד בשלב קריטי בפרשת חיי ובפני משבר פנימי עמוק, שמערער זה מזמן את שרשרת מושגי. המגוחך והעצוב בכל הפרשה הוא שהפתרון היחיד, שצורת חיי עד כה מאפשרת לי, הוא להמשיך באותו חריש עמוק – באותו שדה מייגע, שבו אני נמצא. אני עייף רוב הזמן, אבל זה רק חלק מן הבעייה – איבדתי את אותו הזיק החיוני כל כך לעשייה – את זיק חדוות היצירה, ההתחדשות, ההתעוררות…אני עושה דברים כיון שצריך לעשותם ולא מפני שאני רוצה לעשותם. וחוזרת השאלה המצירה – האם מותר לי לחיות כך, לעבוד כך ולכלות את עצמי?…הנה, רוב הדברים שכתבתי מוצגים כסימני שאלה. אילו ידעתי את התשובות, הרי שלא הייתי מתלבט כל כך ומתייסר כל כך”

 

מהם תחושותייך למקרא דבריו של יוני?

___________________________________________________
____________________________________________________
_______________________________

האם קרה לך שחשת דברים דומים? פרטי את המקרה וכתבי האם עשית משהו בעניין. אם כן, כיצד פעלת?

_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
__________________________

כתבי ליוני מכתב תשובה:

יוני יקר.

_________________________________________________
__________________________________________________
________________________________________________________
__________________________________________________________________
___________________________________________________________
________________________________________________________

___________________________________________________________
_________________________________________________________________
__________________________________________________________________________                                                                                                                                           ממני,

____________